Η Υπερπροστατευτική στάση των γονέων
4 Σεπτεμβρίου 2017
Διάσπαση προσοχής
4 Σεπτεμβρίου 2017

ΑΚΑΔΗΜΙΑ ΣΤΙΒΟΥ ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ ΣΤΟ ΟΑΚΑ

Τα τελευταία χρόνια όλο και περισσότεροι γονείς είναι πληροφορημένοι σωστά -από παιδιάτρους, καθηγητές φυσικής αγωγής, νηπιαγωγούς- πως θα πρέπει να εντάξουν τα παιδιά τους σιγά σιγά στη γυμναστική, είτε αυτή θα γίνεται μέσα απo ένα συγκεκριμένο άθλημα, είτε γενικότερα με τους ίδιους τους γονείς, σε ένα πάρκο, σε μια παιδική χαρά κ.λ.π.

Εντάσσοντας τα παιδιά στην άθληση βοηθά στην φυσική τους ανάπτυξη, την κοινωνικοποίηση, και ενισχύει την αυτοπεποίθησή τους. Κανένας δεν μπορεί να πει, πως τα αθλήματα και η γενικότερη άσκηση σε παιδιά 3-5 ετών κάνει κακό ή φέρνει αντίθετα αποτελέσματα. Οι τελευταίες έρευνες έδειξαν πως το 20% των τρίχρονων παιδιών συμμετέχουν σε αθλητικές δραστηριότητες, τουλάχιστον 2 φορές την εβδομάδα και το ποσοστό αυτό μεγαλώνει μέχρι και στο 70 % για παιδιά εώς και 5 ετών.

Οι παιδίατροι συνιστούν την άσκηση, γιατί ο οργανισμός αναπτύσσεται γρήγορα σε αυτές τις ηλικίες και δεν υπάρχει κανένας λόγος να «προστατευθούν» από την σωματική δραστηριότητα.

Ως καθηγητής φυσικής αγωγής, σας λέω πως τώρα είναι η πιο σημαντική ηλικία που θα δώσετε την ευκαιρία στα παιδιά, να εκτονωθούν και να ψυχαγωγηθούν.

Πόσες φορές έχετε δει τα παιδιά σας μέσα στο σπίτι να τρέχουν και να πηδάνε ασταμάτητα; Στην ουσία σας “φωνάζουν” και σας λένε “θέλω κάπου να πάω να εκτονωθώ”. Αυτή λοιπόν είναι η κατάλληλη στιγμή να γνωρίσουν κάποιο άθλημα.

Στο άθλημα αυτό που θα γνωρίσουν, για παράδειγμα ο στίβος, οι πολεμικές τέχνες και το κολύμπι – που είναι τα πιο δημοφιλή αθλήματα- θα εκτονωθούν, θα κοινωνικοποιηθούν, ενώ το πιο σημαντικό από όλα είναι, πως θα μάθουν να παίζουν με κανόνες. Το όφελος λοιπόν είναι διπλό. Τέλος, μαθαίνουν σίγα σίγα να συντονίζουν τις κινήσεις των χεριών και των ποδιών τους, να ελέγχουν το σώμα τους, να αποκτούν αίσθηση του χώρου της ισορροπίας και του ρυθμού.

Σε αυτό το σημείο ο προπονητής – καθηγητής φυσικής αγωγής και η προπόνηση είναι κύριοι παράγοντες, στο να αγαπήσει την άσκηση και να θέλει να συμμετέχει σε αυτή.

Ο προπονητής – καθηγητής φυσικής αγωγής είναι πρότυπο συμπεριφοράς, επιμελείται την ασφάλεια της ομάδας, το σωστό προπονητικό πλάνο, την εκμάθηση των κανόνων – της τεχνικής και της σωστής χρήσης του εξοπλισμού.

Πρέπει να δίνονται ίδιες ευκαιρίες συμμετοχής σε όλα τα μέλη και όχι μόνο στους ικανούς. Τονίζει την προσπάθεια και ενθαρρύνει την βελτίωση σε ομαδικό ή ατομικό επίπεδο ή σε σχέση με την νίκη.

Αν δεν ισχύει κάτι από τα παραπάνω, η ομάδα μπορεί να μην είναι κατάλληλη και να αποφέρει αντίθετα αποτελέσματα από τα επιθυμητά. Σε περίπτωση που παρατηρήσετε, είτε εσείς, είτε ο γυμναστής ότι το παιδί δεν διασκεδάζει, θα πρέπει να το κοιτάξετε και να βρείτε τον λόγο, ώστε να μην γίνει στο παιδί η άσκηση μία εμπειρία βαρετή και υποχρεωτική.

Το βασικό είναι να χαίρεται το παιδί την ώρα που ασχολείται με μία δραστηριότητα. Εξίσου σημαντικό είναι να μην αποφασίζετε εσείς σε ποιο άθλημα θα πρέπει να πάει, επειδή δεν το είχατε κάνει εσείς στο παρελθόν. Επίσης να αφήσετε στην άκρη πολιτιστικές προκαταλήψεις που προβλέπουν διακρίσεις, μεταξύ του γυναικείου και αντρικού αθλητισμού, γιατί αυτές είναι ακατανόητες για τα παιδιά.

Τέλος, να τονίσω πως οι γονείς θα πρέπει σε όλη αυτή την υγιή και αγνή προσπάθεια του παιδιού, να ξεκινήσει ένα άθλημα, να είναι αρωγοί και θεατές.

Ποτέ να μην επεμβαίνουν στη δουλειά του Καθηγητή Φυσικής Αγωγής και σε καμία περίπτωση να μην τα βάζουν σε διαδικασία ανταγωνισμού. Μην ξεχνάτε πως ξεκινήσατε όλη αυτή την προσπάθεια για να ψυχαγωγηθεί το παιδί, να εκτονωθεί και όχι για να το κάνετε πρωταθλητή.

Μιχάλης Τομαράς

Πρωταθλητής στίβου στο άλμα εις ύψος, καθηγητής φυσικής αγωγής.
Υπεύθυνος ακαδημίας στίβου Athens track and field academy στο ΟΑΚΑ